Sunday, September 25, 2022

India Today fined Rs 5 lakhs by BARC for ‘abnormal increase’ in viewership, claims report





India Today was made to pay a fine of Rs 5 lakhs by the BARC (Broadcast Audience Research Council) disciplinary council for the inexplicable “buoyancy” in viewership in Mumbai and Bangalore, it was claimed in a report today.

The report quoted a show-case notice sent to TV Today network regarding viewership malpractice on April 27, 2020 but the response of TV Today network, who is a subscriber of BARC, wasn’t found satisfactory by the disciplinary council.

This appears to confirm the claim of Arnab Goswami who has alleged that the FIR filed against viewership malpractices indulged by TV networks didn’t include his channel Republic TV but rather TV Today network which owns Aaj Tak and India Today magazine.

As is known, the Mumbai police commissioner Parambir Singh had gone into an overdrive yesterday claiming that they had busted the malpractices run by a few channels, including Republic TV, which improve TRP (Target Rating Point), run by BARC, by bribing the households where the survey meters are installed.

“The statistical data provided by BARC Measurement Science Team showed an abnormal and inexplicable increase in viewership”, the BARC disciplinary council had ruled, according to the report “Furthermore, subscribers (India Today) reply and/or representations do not provide satisfactorily explain the abnormal increase in the viewership.”

Further, the order made this startling observation:

“In view of the above, the Council is satisfied that the Subscriber has breached the provisions of Section 7 of the EULA and has committed Viewership Malpractice as more particularly alleged in the Show Cause Notice as well as the Report submitted by the BARC Vigilance team. Thus, as per clause 14(a) of CCRVM, this being the first offence of the Subscriber, therefore the Council is satisfied that in the present case, a warning be issued to the Subscriber and the Subscriber shall also pay a penalty of Rs. [5],00,000/- (Rupees [Five] Lakhs only) to BARC.”

It begs the question why India Today has been in overdrive in cornering Republic TV on the move by the Mumbai Police commissioner when they indeed themselves have been caught in the act in the past. It also fits in the assertion by Goswami that the FIR filed in the present case by the BARC’s asset agency Hansa referred to India Today and not Republic TV.

Subsequently, a Republic TV journalist had a witness confessing that her son was asked to watch TV Today network to illegally increase their TRP.


Read More

“The idea that you could win against Russia is naive”

Popular conservative political commentator Jordan Peterson has tried to get into Russian President Vladimir Putin’s head and predict how Russia’s conflict with the West...
Support Us
Contribute to see NewsBred grow. And rejoice that your input has made it possible.